Drážní úřad ustanovený před třiceti lety dohlíží mimo jiné i na bezpečnost cestujících turistů


Drážní úřad změnil své sídlo a mění i interní strukturu činností a strategii dohledu nad sektorem. Na snídani s novináři to řekl ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář ve čtvrtek 20. února 2025 v Praze  zástupcům médií.



   Jak říkám ...


„Drážní úřad zakončil symbolicky rok velkých změn i změnou svého sídla. Předání kompletních stavebních agend na nově vzniklý Dopravní a energetický stavební úřad jsme využili k interní restrukturalizaci činností jednotlivých oddělení i náboru nových pracovníků. I když máme stále deficit zaměstnanců v některých oblastech, které se věnují agendě schvalovacích procesů plynoucích z požadavků Evropy na dopravce i provozovatele dráhy, prohlubujeme a zefektivňujeme činnosti nově vzniklých i původních oddělení. Připravujeme novou strategii dohledu nad sektorem, která bude více odpovídat evropskému chápání dohledu nad bezpečnostní. V návaznosti na předkládané akční plány a zjištěné nedostatky jednotlivých subjektů drážního sektoru vytvoříme systematický plán kontrol a budeme sledovat jejich nápravu. Počítáme i se vznikem speciálního oddělení, které bude řešit výhradně dozor a přestupky,“ říkl  Jiří Kolář, ředitel Drážního úřadu v novém sídle v Paláci Pyramida, kam se Úřad přestěhoval přímo z budovy na hlavním nádraží, která projde rekonstrukcí.

Restrukturalizace úřadu bude završena využitím digitalizace zaměřené na interní procesy i komunikaci s partnery a žadateli. V letošním roce se počítá se spuštěním Portálu Drážního úřadu, přes který poběží podávání všech žádostí i jejich zpracování. Zrušena bude papírová podoba zkoušek strojvedoucích, což umožní flexibilní zpracování testů a uchazečům dá možnost vyzkoušet si vzorový on-line test na webových stránkách úřadu. V případě úspěšného složení zkoušky, bude licence žadateli nově vydána na počkání.

Zpracování výsledků šetření a zpracování bezpečnostních doporučení z mimořádných událostí ukázalo, že nezbytně nutným předpokladem důsledné kontroly je propojenost provozovatelů a inspekčních orgánů. Drážní úřad proto zřídí registr určených technických zařízení, který zlepší dohled nad prováděním revizí, prohlídek a zkoušek zařízení, mezi které patří i lanové dráhy. Ve spolupráci s Drážní inspekcí je připravována také koncepce společného registru mimořádných událostí, ke kterým došlo na železnici.

Důležitým krokem ke zvýšení bezpečnosti české železnice bylo v lednu 2025 zavedení výhradního provozu ETCS, které se bude postupně rozšiřovat na další tratě. Cílem Úřadu je maximalizovat využívání ETCS na dalších tratích vybavených ETCS, které zatím nejsou v režimu výhradního provozu. Postupuje i obnova vozových parků českých dopravců, což se odrazí i ve spokojenosti cestujících třeba z řad turistů na železnici. Drážní úřad, který  má totiž dohled nad subjekty odpovídajícími za údržbu vozů, hlásí, že se s novými vozidly zlepšuje celkový stav vozového parku na českých kolejích.

Zajímavá čísla jsou ta o počtu  evidovaných platných licencí strojvedoucích, jejichž počet nadále klesá. Ke konci roku 2024 jich Drážní úřad evidoval 9 162, z toho  110 licencí patří ženám, jejichž podíl na celkovém počtu naopak stále pomalu narůstá. Zájem o zkoušky strojvedoucích poslední tři roky však spíše stagnuje, i když nových licencí úřad vydá kolem 400 ročně.

Počet českých a zahraničních dopravců, kteří mají oprávnění provozovat drážní dopravu po celém Česku se dále snižuje. I tak aktuálně má licenci k provozování drážní dopravy v Česku celkem  96 českých a 15 zahraničních dopravců. Naopak na 30 stoupl počet polských a slovenských dopravců, kteří mají oprávnění zajíždět pouze do příhraničních stanic. Toto oprávnění získávají dopravci snadněji zásluhou  dohod o spolupráci s drážními úřady sousedních zemí.

Zamysleli jsme se nad tím, co by  z informací sdělených na besedě novinářů s vedením Drážního úřadu měla vědět i cestující veřejnost,  došli jsme k závěru, že to mohl být výčet přestupků, ke kterým dochází ze strany cestujících a někdy i z nevědomosti o nich.   Posuďte sami ...




Takže, až se rozhodnete, že zase budete cestovat vlakem a tak  třeba si plnit své turistické  cíle, zapomeňte na to,  se nějak zvlášť při tom zviditelňovat na sociálních sítích třeba natáčením svých nedomyšlených kousků. 



(Petr Skála  pro Turistické Listy, Zdroj: du.gov.cz ,  koláž a foto: Petr Skála)