Turisté na Lipensku mají opět výrazně kratší a rychlejší spojení s druhým břehem jezera. V pondělí začínají jezdit dva přívozy z Horní Plané do Bližší Lhoty a z Frymburku do Frýdavy. Lidem tak odpadá zdlouhavé objíždění lipenské přehrady. Třetí přívoz, který jezdí z Dolní Vltavice do Kyselova bude turisty vozit od května. Provozují je obce i soukromníci. Ceny zůstávají stejné, někde dochází k drobnému navýšení. Jízdní řády se oproti loňsku nemění. V sezóně se vydá na druhý břeh každou hodinu.
„Vedle toho, že je přívoz velice praktický dopravní prostředek se jedná o hojně navštěvovanou i fotografovanou turistickou atrakci. Perfektně zapadá do mozaiky zajímavostí a specifik rekreačního vyžití na Lipensku. Vždyť s přívozem tu v létě při plánování výletů počítají téměř všichni, loni se na jednom z nich dokonce odehrála i svatba,“ říká Jiří Mánek z Turistického spolku Lipenska, který se stará o propagaci území sahajícího od Stožce po Rožmberk.
Frymburský přívoz zkrátí lidem cestu na Frýdavu, lidé nemusí jezdit přes lipenskou hráz, ušetří tam více než 20 kilometrů. Často ho využívají ti, kteří míří nejen na Vítkův Hrádek.Díky hornoplánskému přívozu odpadá zdlouhavé dvacetikilometrové objíždění jezera přes nejbližší most v Nové Peci. Pokud bude stejně teplé a slunečné léto jako bylo loni, lze předpokládat, že přívozy v létě převezou dohromady více než 250 tisíc turistů. Ten frymburský loni přepravil více než 70.000 turistů, hornoplánský asi 120.000.
„Trend je mírně narůstající,“ uvádí shodně provozovatelé a doufají, že pokračovat i letos. Investice před sezónou se podle provozovatelů pohybubují v řádech stovek tisíc, někde jdou až do milionů korun. Před sezónou všechny prošly přísnou revizí. „Aktuálně probíhá náročná rekonstrukce, oprava jde do milionů,“ uvádí René Wippern, majitel a provozovatel přívozu v Dolní Vltavici. Ve Frymburku investovali více 0,5 milionu korun, což je podobná suma jako v roce předchozím.
„Jednalo se o generální opravu motoru, opravu kormidel, generální opravu hydrauliky, elektromagnetických spojek a výměnu ložisek hřídelového vedení. V příštím roce musíme investovat částku, která přesáhne 2 miliony korun,“ uvádí Antonín Labaj za společnost ATZ Global s.r.o., která přívoz provozuje. I z toho důvodu tu došlo k mírnému zdražení. Jízdenka pro jednotlivce vyjde na 20 korun, cena kola 15 korun. O pět procent více než loni si zaplatí ti, co přijedou autem. Novinkou je, že děti do tří let jedou zadarmo.
V dubnu jezdí přívoz od devíti do pěti. V dalších měsících provozní doba rozšiřuje o letních prázdninách je v provozu od osmi do osmi, pak se hodiny ubírají. Na druhý břeh převáží pasažéry každou hodinu, při plném vytížení jezdí přívoz i mimo jízdní řád. Stejné je to i jinde na Lipně.
„Jezdíme každou hodinu, přesně v půl,“ uvádí Petr Tahotný z přívozu v Horní Plané, kde je provozovatelem město. I tady má za sebou přívoz opravy za stovky tisíc korun.
„Změna způsobu mazání lodních šroubů, kompletní renovace a výměna elektromagnetických spojek pro pohon lodních šroubů, přestavba automatů, na možnost platby jízdného platební kartou,“ uzavírá Tahotný.
Turistickelisty.cz informoval Pavel Pechoušek, Turistický spolek Lipenska