Výrobu nového exponátu iniciovalo samotné muzeum. To má ve svých sbírkách poslední dochovaný dvoukolák, který kdysi sloužil v pivovaru a v roce 1959 jej bednáři věnovali do tehdy vznikající muzejní sbírky nově založeného Pivovarského muzea. Dvoukolák ale poznamenala doba a také někdejší používání v provozech. Na základě důkladného rozboru proto navrhli muzejní pracovníci vytvoření jeho kopie.
Tu si vzali na starost prazdrojští bednáři, kteří při výrobě dvoukoláku navázali na práci svých předchůdců. „Přestože dřevo na historickém dvoukoláku bylo časem velmi poškozeno, originální kovové součásti zůstaly v dobrém stavu a použili jsme je i na naší novodobé kopii. K výrobě loukoťových kol jsme pozvali jaroměřské učně. Ti s tím mají praxi v rámci své praktické výuky,“ uvedl šéf bednářů Plzeňského prazdroje Josef Hrůza.
Dvoukoláky sloužily k dopravě sudů na krátké vzdálenosti uvnitř areálu plzeňského pivovaru a to od jeho založení v roce 1842. „Na jednom dvoukoláku se do první řady mohlo naložit až 5 sudů a další se pak mohly skládat na ně. Kolik sudů se vozilo, to záleželo na fyzické zdatnosti konkrétního bednáře, který je převážel,“ doplnil Josef Hrůza.
Nový dvoukolák je nyní k vidění na trase Pilsner Urquell v Návštěvnickém centru plzeňského pivovaru. Plzeňskénovinky.cz informovala Jitka Němečková, tisková mluvčí Plzeňského Prazdroje.