![[ title]](http://www.turistickelisty.sportovnilisty.cz/img/_antialias__antialias_ce001991-9285-487c-b899-2b41040af3e5_132155031c071582e4601f858dffac82_285a7d58b7c7ed3d862300b50e385d3c.jpg)

Byl vyzdoben osmi sochami a překlenuje Stržský potok. Nedaleký poutní Santiniho kostel svým významem žďárský most dnes zastiňuje. Nicméně jde o pěknou inženýrskou stavbu o třech šest metrů dlouhých segmentových obloucích o pouze dvoumetrovém vzepětí. Most je 6 metrů široký, což ztěžuje dopravu - zejména četných autobusů. Proto vznikly koncepce rozpůlit most tak, aby na jedné straně zůstala zachována výzdoba, zatímco druhá zmodernizovaná část mostu by výzdobu ztratila. V daných poměrech je totiž nemožné postavit vedle starého mostu most nový - v bezprostřední blízkosti je totiž další památkově chráněný objekt.

V době krize za První republiky nazývali někteří most ironicky "U osmi nezaměstnaných". Nás u sochařské výzdoby zaujaly i vysoké sokly soch, které zřejmě mají předejít jejich poškozování projíždějícími vozidly. Vynikající brněnský modelář Petr Ševela zhotovil velmi zdařilý a po sochařské stránce cenný model žďárského mostu pro velkomeziříčské Muzeum silnic a dálnic. Nedaleko sochami zdobeného mostu vede do Starého dvora od Branského rybníka další starobylý most nesoucí letopočet 1838. Ve Žďáře nad Sázavou objevili vědečtí pracovníci brněnské stavební fakulty ještě jednu raritu: slepičí most usnadňující zdolávání toku Sázavy drůbeží. Těžko bychom jinde hledali podobnou obdobu.
Podle : Dušan Josef, Encyklopedie mostů v Čechách, na Moravě a ve Slezsku