První písemná zmínka o obci Bukovec pochází z roku 1177 v souvislosti s bratry Mutinou a Dobrohostem z Bukovce. V této době byla ve vsi též vystavěna oběma bratry tvrz a o něco později i kostel. Obec Bukovec následně často měnila majitele. Z řady rodin, které obec vlastnily vynikají páni z Velhartic, z z Gutštejna a vladykové z Ronspergu. Obec měli dokonce nějaký čas pronajatou i páni z Rožmberka. Roku 1546 získali obec Lobkowiczové, kteří ji připojili k horšovskotýnskému panství. To jim však bylo roku 1663 zkonfiskováno a levně ho zakoupili Trauttmansdorffové.

Kostel Nanebevzetí Panny Marie je původně románský kostel ve vesnici Bukovec v okrese Domažlice. Románský kostel v Bukovci patřil do skupiny podélných jednolodních chrámových staveb s hranolovou věží předstupující před západní průčelí a se západní panskou tribunou. Byl pravděpodobně dílem řemeslníků z dílenského okruhu kladrubského kláštera.

Svědčí o tom technika zdiva oboustranně lícovaného arkózovými kvádry, kladenými do nestejně vysokých vrstev, jakou se vyznačoval monumentální klášterní chrám v Kladrubech (vysvěcen až roku 1233) a kterou tehdy používali kladrubští stavitelé například ve Svojšíně, geografická poloha Bukovce v dosahu vlivu kláštera a rovněž pozůstatky původní kamenické a kamenosochařské práce včetně plochých reliéfů a rytin do kamene. Nelze vyloučit, že to byl Mutina z Bukovce, kastelán na Pražském hradu, kdo si nechal postavit v Bukovci někdy v šedesátých nebo sedmdesátých letech 12. století vlastní kostel.

K románské lodi se západní věží se připojuje pětiboce ukončený presbytář s jedním šestipaprskovým a s jedním čtvercovým křížovým polem. Na severu k němu přiléhá sakristie. Presbytář byl připojen k románské lodi roku 1345. Tribuna románského kostela v Bukovci byla upravena na způsob dřevěné pavlače. Vcházelo se na ni v úrovni její podlahy na západní straně dvěma průchody umístěnými blízko vedle sebe. Jeden je sklenut půlkruhově v prvním patře věže. Ten druhý měl pravoúhlý tvar, byl osazen v jižní části západního průčelí chrámové lodi, poblíž styku s věží, a navozuje hypotézu o zaniklém obydlí středověkého feudála vedle svatyně.

Podle výsledků archeologického výzkumu nelze vyloučit, že mířil na tribunu dokonce uvnitř takového obydlí, postaveného snad jen s malým časovým odstupem dodatečně podél obou úseků průčelí při jihozápadním nároží lodi kostela, a to s využitím zdiva o tloušťce 0,9 m a kolem 1 m oboustranně lícovaného kvádry z arkózy přinejmenším v přízemí.Věž prošla složitým stavebním vývojem. Ta dnešní je z větší části až gotickou rekonstrukcí románské věže, velmi štíhlé a vysoké nejméně 15,6 m. Předpokládáme, že vertikalita románské věže v Bukovci, z níž se dochovalanejlépe východní zeď s podvojným oknem v úrovni původní zvonice, byla dokonce o něco větší než u věže kostela ve Svojšíně nebo ve Vroutku, což je v obou případech románské dílo velmi náročné po stavebněkonstruktivní i architektonické stránce.

Románská svatyně v Bukovci se vyznačovala hlavním portálem pozoruhodným asi výtvarně, ikonograficky a poměrně velkými rozměry. Nasvědčuje tomu figurální plastikapocházející podle všeho z jeho nadpraží. Dnes existuje ve dvou kusech kamene. Jednalo se o reliéfní pás o výšce 0,5 m a délce zhruba 2,2 m. V symetricky trojčetně uspořádaném výjevu trůnil uprostřed Kristus oslavovaný po obou stranách vodorovně letícím andělem. Určitá zkratkovitost v podání figur, přispívající k monumentalitě zobrazení, je výrazem zjednodušení kamenosochařské práce. Dynamika vztahu mezi postavami a jejich expresivní gestikulace, výrazné nařasení pláštědo záhybů kolem Kristova krku a na jeho ramenou nebo nadsazené měřítko rukou anděla napřažených směrem ke Kristu, to vše skýtá představu vzdálené inspirace raně středověkým byzantinizujícím uměním.

Presbytář kostela
Kostel Nanebevzetí Panny Marie je původně románský kostel ve vesnici Bukovec v okrese Domažlice. Románský kostel v Bukovci patřil do skupiny podélných jednolodních chrámových staveb s hranolovou věží předstupující před západní průčelí a se západní panskou tribunou. Byl pravděpodobně dílem řemeslníků z dílenského okruhu kladrubského kláštera.

Pohled od jihu
Svědčí o tom technika zdiva oboustranně lícovaného arkózovými kvádry, kladenými do nestejně vysokých vrstev, jakou se vyznačoval monumentální klášterní chrám v Kladrubech (vysvěcen až roku 1233) a kterou tehdy používali kladrubští stavitelé například ve Svojšíně, geografická poloha Bukovce v dosahu vlivu kláštera a rovněž pozůstatky původní kamenické a kamenosochařské práce včetně plochých reliéfů a rytin do kamene. Nelze vyloučit, že to byl Mutina z Bukovce, kastelán na Pražském hradu, kdo si nechal postavit v Bukovci někdy v šedesátých nebo sedmdesátých letech 12. století vlastní kostel.

Věž kostela
K románské lodi se západní věží se připojuje pětiboce ukončený presbytář s jedním šestipaprskovým a s jedním čtvercovým křížovým polem. Na severu k němu přiléhá sakristie. Presbytář byl připojen k románské lodi roku 1345. Tribuna románského kostela v Bukovci byla upravena na způsob dřevěné pavlače. Vcházelo se na ni v úrovni její podlahy na západní straně dvěma průchody umístěnými blízko vedle sebe. Jeden je sklenut půlkruhově v prvním patře věže. Ten druhý měl pravoúhlý tvar, byl osazen v jižní části západního průčelí chrámové lodi, poblíž styku s věží, a navozuje hypotézu o zaniklém obydlí středověkého feudála vedle svatyně.

Interiér kostela
Podle výsledků archeologického výzkumu nelze vyloučit, že mířil na tribunu dokonce uvnitř takového obydlí, postaveného snad jen s malým časovým odstupem dodatečně podél obou úseků průčelí při jihozápadním nároží lodi kostela, a to s využitím zdiva o tloušťce 0,9 m a kolem 1 m oboustranně lícovaného kvádry z arkózy přinejmenším v přízemí.Věž prošla složitým stavebním vývojem. Ta dnešní je z větší části až gotickou rekonstrukcí románské věže, velmi štíhlé a vysoké nejméně 15,6 m. Předpokládáme, že vertikalita románské věže v Bukovci, z níž se dochovalanejlépe východní zeď s podvojným oknem v úrovni původní zvonice, byla dokonce o něco větší než u věže kostela ve Svojšíně nebo ve Vroutku, což je v obou případech románské dílo velmi náročné po stavebněkonstruktivní i architektonické stránce.

Půdorys kostela
Románská svatyně v Bukovci se vyznačovala hlavním portálem pozoruhodným asi výtvarně, ikonograficky a poměrně velkými rozměry. Nasvědčuje tomu figurální plastikapocházející podle všeho z jeho nadpraží. Dnes existuje ve dvou kusech kamene. Jednalo se o reliéfní pás o výšce 0,5 m a délce zhruba 2,2 m. V symetricky trojčetně uspořádaném výjevu trůnil uprostřed Kristus oslavovaný po obou stranách vodorovně letícím andělem. Určitá zkratkovitost v podání figur, přispívající k monumentalitě zobrazení, je výrazem zjednodušení kamenosochařské práce. Dynamika vztahu mezi postavami a jejich expresivní gestikulace, výrazné nařasení pláštědo záhybů kolem Kristova krku a na jeho ramenou nebo nadsazené měřítko rukou anděla napřažených směrem ke Kristu, to vše skýtá představu vzdálené inspirace raně středověkým byzantinizujícím uměním.
Podle : Kaigl Jan, Z výzkumu staveb a architektury středověkých vesnických kostelů v horšovském arcijáhenství
Kol.,Umělecké památky Čech A/J,1.díl
Fajt Jiří, Gotika v západních Čechách I.
(lh,turistickélisty.cz,foto NPÚ)