![[ title]](http://www.turistickelisty.sportovnilisty.cz/img/_antialias__antialias_67c76a93-0de7-419b-b95c-da5a4d5dcc51_3baab598040f7b6d37e5fd5e7d1c60e3_ac5acc25f86bfe480781d0336ab35e5d.jpg)

Smyslem této železniční stavby bylo přivést tratě ze severu z Děčína a z Drážďan na dnešní Masarykovo nádraží (tehdejší název byl Nádraží Společnosti státní dráhy). Není bez zajímavosti poznamenat, že projektant tohoto patrně nejdelšího kamenného železničního viaduktu na sever od Alp - rakouský inženýr Alois Negrelli - byl rovněž autorem projektu stavby Suezského kanálu, podle něhož kanál postavil Francouz Lesseps. Na projektu viaduktu ovšem spolupracoval i ing. Jan Perner.

Pískovcové a žulové kvádry byly na stavbu karlínského viaduktu přiváženy po lodích z Orlíku. Ve své době šlo o jednu z nejkrásnějších železničních staveb v Evropě. Vzhled karlínského viaduktu ocenil umělecký historik Zdeněk Wirth jako projev monumentality empirového slohu v oblasti technických staveb. Viadukt byl postupně ještě dostavován a upravován, při novodobých úpravách Bubenského nádraží a Křižíkovy ulice byly oblouky nad komunikacemi sneseny a nahrazeny železobetonovými nosníky o trojnásobném rozponu. Přes úpravy řadu úseků Negrelliho železničního viaduktu je dodnes původní a celé dílo ojedinělou stavební památkou, která nemá mnoho obdob.
Nefunkční železniční viadukt stojí u Němčic
Podle : Dušan Josef, Encyklopedie mostů v Čechách, na Moravě a ve Slezsku