Cykloturistická sezóna na železnici začíná už na konci března

České dráhy nabídnou tuto cyklistickou sezónu skoro 7 000 vlaků s rozšířenou přepravou jízdních kol, které by šlo označit za „cyklovlaky“. Zjednodušenou přepravu jízdních kol nabídnou v 6 074 spojích a přepravu jízdních kol formou úschovy během přepravy v 770 vlacích. Oproti roku 2016 je to rozšíření nabídky o 106 spojů. Národní dopravce ročně přepraví okolo tři čtvrtě milionu cyklistů na regionálních, dálkových i mezinárodních linkách.  

České dráhy zajišťují přepravu jízdních kol ve všech typech vlaků od regionálních spojů, přes rychlíky, expresní spoje a vlaky InterCity a EuroCity až po rychlovlaky SC Pendolino a railjet. Přeprava kol je možná do všech regionů Čech, Moravy a Slezska i přímo v nich, a také do zahraničí do blízkosti atraktivních dálkových cyklotras.

Ilustrační foto

V mnoha případech cyklostezky přímo sledují železniční tratě, takže po jízdě na kole se lze vlakem vrátit téměř z jakéhokoliv místa zpět do výchozího bodu. Jedná se například o cyklotrasy kolem Ohře, Labe, Svitavy, Moravy a dalších českých a moravských řek. Vlaky také usnadňují překonání velkých výškových rozdílů při cestách do hor, např. na Ramzovou v Jeseníkách, do Potůčků a na Moldavu v Krušných horách, do Kořenova v Jizerských horách a na řadu míst na Šumavě. Díky přeshraničním cyklostezkám v Krkonoších lze využít i výchozí místa z Harrachova nebo polských Jakuszyc, kam jezdí přímé spoje Českých drah s přepravou kol.

Kola je možné přepravit také do zahraničí, a to jak v příhraničních osobních spojích, tak v dálkových expresech. Přímými vlaky z České republiky jsou tak dostupné například Řezno, Linec, Vídeň, Bratislava a Budapešť na Dunajské cyklostezce, Drážďany a Hamburk na Labské cyklostezce, kola lze přepravit také do Mnichova a na severní a východní Slovensko, např. do Žiliny, Liptovského Mikuláše, Popradu-Tater nebo do Košic.

Pražský semmering

Také letos vypraví České dráhy na několika linkách speciální sezónní výletní cyklovlaky. První z nich začne jezdit o sobotách a nedělích již od 25. března z Prahy na Okoř (stanice Noutonice) a dále do Slaného pod názvem „Cyklohráček“. Speciální vlaková souprava spojuje možnosti přepravy jízdních kol se zvláštně vybavenými dětskými hracími vozy. Na konci každého měsíce tento vlak zajede až do Zlonic a novinkou v letošním jízdním řádu bude přesměrování přes tzv. Pražský semmering. Z Prahy přes Neratovice a Mělník do Mšena bude jezdit od konce dubna o sobotách turistický vlak „Kokořínsko“ a v letní sezóně z Brna do Břeclavi, Mikulova, Znojma a Šatova „Expres Pálava–Podyjí“. Novinkou letošní sezóny pak budou letní prázdninové cyklovlaky Ohře mezi Chebem a Karlovými Vary nebo zvláštní cykloturistikcý vlak z Prahy do Českého ráje, především do oblasti Jičínska a Prachovských skal, který pojede od června do září celkem šestkrát.     

Turistickelisty.cz informoval Mgr. Petr Šťáhlavský, GŘ KPP.

(lh,turistickelisty.cz,foto archiv)