České dráhy nabídnou tuto cyklistickou sezónu skoro 7 000 vlaků s rozšířenou přepravou jízdních kol, které by šlo označit za „cyklovlaky“. Zjednodušenou přepravu jízdních kol nabídnou v 6 074 spojích a přepravu jízdních kol formou úschovy během přepravy v 770 vlacích. Oproti roku 2016 je to rozšíření nabídky o 106 spojů. Národní dopravce ročně přepraví okolo tři čtvrtě milionu cyklistů na regionálních, dálkových i mezinárodních linkách.
České dráhy zajišťují přepravu jízdních kol ve všech typech vlaků od regionálních spojů, přes rychlíky, expresní spoje a vlaky InterCity a EuroCity až po rychlovlaky SC Pendolino a railjet. Přeprava kol je možná do všech regionů Čech, Moravy a Slezska i přímo v nich, a také do zahraničí do blízkosti atraktivních dálkových cyklotras.
V mnoha případech cyklostezky přímo sledují železniční tratě, takže po jízdě na kole se lze vlakem vrátit téměř z jakéhokoliv místa zpět do výchozího bodu. Jedná se například o cyklotrasy kolem Ohře, Labe, Svitavy, Moravy a dalších českých a moravských řek. Vlaky také usnadňují překonání velkých výškových rozdílů při cestách do hor, např. na Ramzovou v Jeseníkách, do Potůčků a na Moldavu v Krušných horách, do Kořenova v Jizerských horách a na řadu míst na Šumavě. Díky přeshraničním cyklostezkám v Krkonoších lze využít i výchozí místa z Harrachova nebo polských Jakuszyc, kam jezdí přímé spoje Českých drah s přepravou kol.
Kola je možné přepravit také do zahraničí, a to jak v příhraničních osobních spojích, tak v dálkových expresech. Přímými vlaky z České republiky jsou tak dostupné například Řezno, Linec, Vídeň, Bratislava a Budapešť na Dunajské cyklostezce, Drážďany a Hamburk na Labské cyklostezce, kola lze přepravit také do Mnichova a na severní a východní Slovensko, např. do Žiliny, Liptovského Mikuláše, Popradu-Tater nebo do Košic.
Také letos vypraví České dráhy na několika linkách speciální sezónní výletní cyklovlaky. První z nich začne jezdit o sobotách a nedělích již od 25. března z Prahy na Okoř (stanice Noutonice) a dále do Slaného pod názvem „Cyklohráček“. Speciální vlaková souprava spojuje možnosti přepravy jízdních kol se zvláštně vybavenými dětskými hracími vozy. Na konci každého měsíce tento vlak zajede až do Zlonic a novinkou v letošním jízdním řádu bude přesměrování přes tzv. Pražský semmering. Z Prahy přes Neratovice a Mělník do Mšena bude jezdit od konce dubna o sobotách turistický vlak „Kokořínsko“ a v letní sezóně z Brna do Břeclavi, Mikulova, Znojma a Šatova „Expres Pálava–Podyjí“. Novinkou letošní sezóny pak budou letní prázdninové cyklovlaky Ohře mezi Chebem a Karlovými Vary nebo zvláštní cykloturistikcý vlak z Prahy do Českého ráje, především do oblasti Jičínska a Prachovských skal, který pojede od června do září celkem šestkrát.
Turistickelisty.cz informoval Mgr. Petr Šťáhlavský, GŘ KPP.
České dráhy zajišťují přepravu jízdních kol ve všech typech vlaků od regionálních spojů, přes rychlíky, expresní spoje a vlaky InterCity a EuroCity až po rychlovlaky SC Pendolino a railjet. Přeprava kol je možná do všech regionů Čech, Moravy a Slezska i přímo v nich, a také do zahraničí do blízkosti atraktivních dálkových cyklotras.
Ilustrační foto
V mnoha případech cyklostezky přímo sledují železniční tratě, takže po jízdě na kole se lze vlakem vrátit téměř z jakéhokoliv místa zpět do výchozího bodu. Jedná se například o cyklotrasy kolem Ohře, Labe, Svitavy, Moravy a dalších českých a moravských řek. Vlaky také usnadňují překonání velkých výškových rozdílů při cestách do hor, např. na Ramzovou v Jeseníkách, do Potůčků a na Moldavu v Krušných horách, do Kořenova v Jizerských horách a na řadu míst na Šumavě. Díky přeshraničním cyklostezkám v Krkonoších lze využít i výchozí místa z Harrachova nebo polských Jakuszyc, kam jezdí přímé spoje Českých drah s přepravou kol.
Kola je možné přepravit také do zahraničí, a to jak v příhraničních osobních spojích, tak v dálkových expresech. Přímými vlaky z České republiky jsou tak dostupné například Řezno, Linec, Vídeň, Bratislava a Budapešť na Dunajské cyklostezce, Drážďany a Hamburk na Labské cyklostezce, kola lze přepravit také do Mnichova a na severní a východní Slovensko, např. do Žiliny, Liptovského Mikuláše, Popradu-Tater nebo do Košic.
Pražský semmering
Také letos vypraví České dráhy na několika linkách speciální sezónní výletní cyklovlaky. První z nich začne jezdit o sobotách a nedělích již od 25. března z Prahy na Okoř (stanice Noutonice) a dále do Slaného pod názvem „Cyklohráček“. Speciální vlaková souprava spojuje možnosti přepravy jízdních kol se zvláštně vybavenými dětskými hracími vozy. Na konci každého měsíce tento vlak zajede až do Zlonic a novinkou v letošním jízdním řádu bude přesměrování přes tzv. Pražský semmering. Z Prahy přes Neratovice a Mělník do Mšena bude jezdit od konce dubna o sobotách turistický vlak „Kokořínsko“ a v letní sezóně z Brna do Břeclavi, Mikulova, Znojma a Šatova „Expres Pálava–Podyjí“. Novinkou letošní sezóny pak budou letní prázdninové cyklovlaky Ohře mezi Chebem a Karlovými Vary nebo zvláštní cykloturistikcý vlak z Prahy do Českého ráje, především do oblasti Jičínska a Prachovských skal, který pojede od června do září celkem šestkrát.
Turistickelisty.cz informoval Mgr. Petr Šťáhlavský, GŘ KPP.
(lh,turistickelisty.cz,foto archiv)