Trať sázavského pacifiku postupně vytlačila plavbu vorů po Sázavě a přivedla do Dolního Posázaví pro tento kraj potřebný průmysl. Provoz na trati byl zahájen v roce 1900, avšak některé její části byly v provozu už od roku 1882.
Viadukt v Žampachu - náš vůbec nejvyšší kamenný viadukt - je jen o jeden metr nižší než pražský Nuselský most s tratí metra. Na jeho pilířích vidíme řady vyčnívajících krakorců u patek oblouků. Krakorce nesly příčné trámy na něž se stavěly ramenáty (dřevěné obloukové výztuže pod fošnové bednění). Po dokončení stavby byly krakorce na pilířích ponechány, protože údajně pohledově oddělují pilíř od patky oblouku, a tím se narušuje fádnost pilířů. Stavbu provádělo denně okolo 200 dělníků převážně z Itálie, kteří prováděli podobné stavby v Alpách.
Pod městysem Stádlec najdete jediný evropský řetězový most postavený v empírovém slohu
Most slouží bez větších oprav dodnes běžnému provozu.
Podle : Dušan Josef, Encyklopedie mostů v Čechách,na Moravě a ve Slezsku