Parník Švehla odplul z Ústí do Paříže

Um ústeckých stavitelů lodí tento týden reprezentuje české památky v Paříži na výstavě v sídle ředitelství světové organizace pro ochranu kulturního dědictví  UNESCO. Z výstavy Muzea města Ústí nad Labem „Plavba na páře“ dočasně zamířil do Francie model největšího českého salónního parníku „Antonín Švehla“. Ten byl v Ústí nad Labem postaven v roce 1938 v Ústecké loděnici, a v roce 2013 se pod současným jménem Vyšehrad stal státem chráněnou kulturní památkou.

Karlštejn, vila Tugendhat, kubistický dům U Černé Matky Boží, to jsou nejvýznamnější kulturní poklady, které společně s ústeckým parníkem a desítkami dalších vybrala České republika na prestižní přehlídku „Památky mé země“. „Asi dvacet památek jsme mohli představit prostřednictvím skvostných modelů a parník Vyšehrad je jednou z nich. Zbylé přibližují fotografie a videa a výstavu ještě obohacují obrázky žáků českých škol s tématem památek,“ komentoval formu výstavy ředitel pořádající agentury Festival Architecture Week Prague Petr Ivanov. Výstavní síň na ředitelství UNESCO dostávají jednotlivé země k dispozici na vlastní prezentaci po dobu jednoho týdne. Týden českých památek končí 9. září. Pak se model opět vrátí do Ústí nad Labem.

Fotografie modelu parníku Antonín Švehla

Precizní model ústeckému muzeu zapůjčila Pražská paroplavební společnost, která je zároveň vlastníkem parníku Vyšehrad. Toto plavidlo patří mezi pouhé tři české lodě prohlášené kulturní památkou. Prestižní zakázku na dva salónní parníky zadala Československá plavební akciová společnost labská v roce 1937. „Vybrala si Ústeckou loděnici, neboť patřila k evropské špičce. Stavba dvou identických parníků dlouhých 62 m probíhala současně pod vedením hlavního ústeckého lodního konstruktéra Josefa Husse. Pracovalo na ní kolem 500 dělníků. Slavnostní spuštění lodí na vodu za přítomnosti zástupců vlády se odehrálo v dubnu 1938,“ popsal historickou událost kurátor výstavy Martin Krsek. Lodě dostaly státotvorná jména podle nejvýznačnějších politiků první republiky - Dr. Edvard Beneš a Antonín Švehla. Nastalé politické okolnosti ale nedaly těmto jménům dlouhého trvání. Lodě určené původně pro Labe se po obsazení pohraničí přesunuly do bezpečí na Vltavu, kde pak desítky let zajišťovaly osobní dopravu. Oba ústecké salónní parníky se dochovaly do dnešních dnů, Beneš jako vrak čekající na záchranu, Švehla prošel postupně celkovou rekonstrukcí, avšak dodnes si zachoval řadu původních částí včetně parního stroje a je plně plavbyschopný.

Výstava „Plavba na páře“ vznikla u příležitosti letošního 175. výročí paroplavby na českém Labi. Je pro Muzeum města Ústí nad Labem hlavní výstavou roku 2016 a potrvá do 31. prosince 2016.

Turistickélisty.cz informoval Mgr. Václav Houfek, ředitel Muzea města Ústí nad Labem.

(lh,turistickelisty.cz,foto Jiří Preclík, Muzeum města Ústí nad Labem)