Dům s Tanečním sálem tvoří dominantu severovýchodní strany 2. nádvoří hradu Buchlova. Jedná se o poměrně složitou, třípatrovou stavbu a z jeho přízemí byla patrně vedena hlavní přístupová trasa do hradního jádra. Stavba sálu byla dokončena v roce 1602 pro svatbu Jiřího Zikmunda Prakšického ze Zástřizl s Alžbětou Gedeonkou Kotvrdovskou z Olešničky.
Sál je přístupný z terasy před hodinovou věží, kvalitně provedeným portálem se znakem stavebníka a výše uvedenou datací. Je prosvětlený sedmi okny a je opatřen velmi zajímavým dřevěným stropem, který je konstrukčně propojen s krovem stavby. Obnovená konstrukce krovu pochází z počátku 19. století, ale obsahuje i některé starší prvky. V interiéru nově upraveného prostoru Tanečního sálu dnes téměř nevnímáme stopy stavebního vývoje, který předcházel jeho vzniku. Nejvýraznějším dokladem takovýchto konstrukcí je vystupující nároží nalevo od vstupu – to pochází ještě ze 14. století a je součástí jihozápadní části starého hradního jádra. Pod omítkami sálu jsou ukryty další stopy staršího stavebního vývoje.
V prohlídkové trase hradu byl Taneční sál zahrnut již od poloviny 19. století. Vybavení sálu v dnešní době představuje 14 restaurovaných obrazů rodových portrétů a heraldiky tvořící jeden celek. Jednotlivé portréty vznikaly postupně v období od 17. do 18. století a sjednoceny do jednoho souboru byly až v průběhu 19. století, kdy byl doplněn nestejný formát pláten a obrazy byly osazeny do nových rámů, podle dvou původních barokních vzorů. Na hrad Buchlov se rodové portréty dostaly přes rod Wratislavských z Mitrovic.
Působivou atmosféru sálu dotvářejí dvě malované dřevěné lavice datované do období manýrismu až raného baroka. Alegorie malby lavic představují poměrně složitou symboliku, na opěradle větší lavice pravděpodobně pak oslavu přírodních sil s jemně erotickým nádechem a také s odkazem početí nového života, který může představovat mladý štěp v květináči v dolní kartuši. Lavice byly evidentně zhotoveny k vysoce slavnostní příležitosti, vzhledem k obsahové tématice kresby tak mohlo jít o slavnou šlechtickou svatbu, kdy ženich s nevěstou a nejvzácnější hosté seděli při hostině na těchto lavicích.
Od roku 1956 se v Tanečním sále, který je po Rytířském sále druhou největší místností hradu, zahajovaly prohlídky. Od roku1991 byl Taneční sál uzavřen z důvodů vážné havárie krovu a napadení dřevokaznou houbou. K rekonstrukci krovu a střechy došlo v letech 2007 – 2008. V roce 2012 bylo zrestaurováno 14 ks barokních obrazů zdobících Taneční sál a v roce 2014 byla zahájena rekonstrukce podlahy a rozvodů elektroinstalace. V roce 2015 byla dokončena rekonstrukce podlahy, omítek stěn a stropu a byla předložena studie využití Tanečního sálu a jeho reinstalace dle expozice z první republiky. V první polovině roku 2016 byly dokončeny veškeré úpravy a připravovalo se otevření Tanečního sálu veřejnosti. Sál bude prezentován v prohlídkové trase „Buchlov v proměnách času“ a využíván bude i ke svatebním obřadům.
Hrad Buchlov byl strategickou královskou pevností
Stavba hradu s Tanečním sálem nepředstavuje špičkovou architektonickou realizaci, je však mimořádně kvalitním technickým dílem, které v sobě navíc nese stopy živé historie, běžného života i jedné velmi slavné svatby. Díky těmto skutečnostem náleží k nejzajímavějším objektům, mluvícím o době svého dávného vzniku a dlouhé existence.
Turistickélisty.cz informovala Mgr.Dagmar Šnajdarová,PR, NPÚ Kroměříž.