V pátek 18. března v 11 hodin bude slavnostní vernisáží zahájena výstava kopie Turínského plátna na Arcibiskupském zámku v Kroměříži.
Turínské plátno (tzv. Sindone di Torino) – pohřební rubáš, do kterého byl po smrti zabalen Ježíš Kristus, je nejsvětější křesťanskou relikvií. Jedná se o jedinou věrnou kopii Turínského plátna na světě, která je zhotovena mezinárodním týmem odborníků přesně podle originálu a utkána stejnou metodou jako původní pohřební rubáš.
Výstava dále zahrnuje relikvie související s ukřižováním:
• LONGRINOVO KOPÍ
• ŘÍMSKÉ FLAGRUM
• ROUŠKA Z OVIEDA
• KŘÍŽ
• HŘEBY
Expozice je obohacena množstvím obrazové dokumentace, kde jsou historické ikonografické kresby a vědecké a archeologické fotografie, doplněné texty a vysvětlivkami. Tato ucelená a ojedinělá výstava ukazuje jednu z nejznámějších historických událostí v dějinách lidstva, která několik tisíciletí a napříč civilizacemi vyvolává emoce, pokládá otázky a hledá odpovědi na samou podstatu lidské existence.
Výstava potrvá na Arcibiskupském zámku v Kroměříži po celou návštěvnickou sezónu 2016.
Turínské plátno je relikvie, o níž se zejména v katolické církvi traduje, že je plátnem, do nějž krátce po ukřižování bylo zahaleno tělo Ježíše Krista, poté co jej z kříže sňali Josef z Arimatie a Nikodém. Na plátně je pouhým okem viditelný otisk mužské postavy. Název plátna je odvozen od italského města Turín, kde je tato relikvie od roku 1578 uchovávána. Lněná textilie (s nepatrným podílem bavlny) je dlouhá 436 centimetrů, široká 110 centimetrů a váží 1420 gramů. Na plátně je otisk mužské postavy. Otisk, který připomíná fotografický negativ, je nezřetelný, sépiové barvy a pouhým okem je rozeznatelný při pohledu z větší vzdálenosti (na fotografiích bývá většinou zvýrazněn). Nejde však o kontaktní otisk. Krom toho jsou na plátně jasně ohraničené skvrny zaschlé krve, rezavé barvy. Otisk těla zasahuje pouze tenkou vrstvu plátna o tloušťce 180 až 600 nanometrů a přesně odpovídá anatomii. Povaha otisku umožnila vytvořit trojrozměrnou rekonstrukci tváře včetně detailů jako kapky krve na vousech, stopy rozmazané krve na pravé tváři, otisk mincí v očních důlcích. Restaurátorské práce z roku 2002 odhalily na zadní straně ještě jeden otisk identické tváře. Postava je vysoká asi 175 až 180 cm, odhadovaného stáří 35 až 40 let, s vousy a vlasy sahajícími až po ramena, dobře vyvinutým svalstvem, odhadované hmotnosti do 81 kilogramů. Tradičně je ztotožňována s Ježíšem Kristem. Ve skutečnosti na plátně není obtisk těla (proporčně by fyzický otisk vypadal jinak – deformovaně), ale "vypálená" projekce muže a možná jde o první historický negativ.
Květná zahrada v Kroměříži patří mezi nejvýznamnější zahradní díla v celosvětovém měřítku
Turistické listy informovala Mgr. Dagmar Šnajdarová z Národního památkového ústavu-Územní památková správa v Kroměříži.
Turínské plátno (tzv. Sindone di Torino) – pohřební rubáš, do kterého byl po smrti zabalen Ježíš Kristus, je nejsvětější křesťanskou relikvií. Jedná se o jedinou věrnou kopii Turínského plátna na světě, která je zhotovena mezinárodním týmem odborníků přesně podle originálu a utkána stejnou metodou jako původní pohřební rubáš.
Výstava dále zahrnuje relikvie související s ukřižováním:
• LONGRINOVO KOPÍ
• ŘÍMSKÉ FLAGRUM
• ROUŠKA Z OVIEDA
• KŘÍŽ
• HŘEBY
Expozice je obohacena množstvím obrazové dokumentace, kde jsou historické ikonografické kresby a vědecké a archeologické fotografie, doplněné texty a vysvětlivkami. Tato ucelená a ojedinělá výstava ukazuje jednu z nejznámějších historických událostí v dějinách lidstva, která několik tisíciletí a napříč civilizacemi vyvolává emoce, pokládá otázky a hledá odpovědi na samou podstatu lidské existence.
Plakát v výstavě
Výstava potrvá na Arcibiskupském zámku v Kroměříži po celou návštěvnickou sezónu 2016.
Turínské plátno je relikvie, o níž se zejména v katolické církvi traduje, že je plátnem, do nějž krátce po ukřižování bylo zahaleno tělo Ježíše Krista, poté co jej z kříže sňali Josef z Arimatie a Nikodém. Na plátně je pouhým okem viditelný otisk mužské postavy. Název plátna je odvozen od italského města Turín, kde je tato relikvie od roku 1578 uchovávána. Lněná textilie (s nepatrným podílem bavlny) je dlouhá 436 centimetrů, široká 110 centimetrů a váží 1420 gramů. Na plátně je otisk mužské postavy. Otisk, který připomíná fotografický negativ, je nezřetelný, sépiové barvy a pouhým okem je rozeznatelný při pohledu z větší vzdálenosti (na fotografiích bývá většinou zvýrazněn). Nejde však o kontaktní otisk. Krom toho jsou na plátně jasně ohraničené skvrny zaschlé krve, rezavé barvy. Otisk těla zasahuje pouze tenkou vrstvu plátna o tloušťce 180 až 600 nanometrů a přesně odpovídá anatomii. Povaha otisku umožnila vytvořit trojrozměrnou rekonstrukci tváře včetně detailů jako kapky krve na vousech, stopy rozmazané krve na pravé tváři, otisk mincí v očních důlcích. Restaurátorské práce z roku 2002 odhalily na zadní straně ještě jeden otisk identické tváře. Postava je vysoká asi 175 až 180 cm, odhadovaného stáří 35 až 40 let, s vousy a vlasy sahajícími až po ramena, dobře vyvinutým svalstvem, odhadované hmotnosti do 81 kilogramů. Tradičně je ztotožňována s Ježíšem Kristem. Ve skutečnosti na plátně není obtisk těla (proporčně by fyzický otisk vypadal jinak – deformovaně), ale "vypálená" projekce muže a možná jde o první historický negativ.
Květná zahrada v Kroměříži patří mezi nejvýznamnější zahradní díla v celosvětovém měřítku
Turistické listy informovala Mgr. Dagmar Šnajdarová z Národního památkového ústavu-Územní památková správa v Kroměříži.
(lh,turistické listy,foto NPÚ)