Řetězový most v Lokti

Mezi nejzajímavější města celých západních Čech se právem počítá Loket, jak vzhledem ke své poloze tak i k odvěkým dějinám.

Je totiž založen na ostrohu, který souvisí s protilehlými výšinami pouze směrem k severu, na ostatních stranách je obtékán Oharkou. Na severozápadě se skály zdvihají strmě z řeky až do výšky 70 m, a na této straně shlíží se v tichém proudu Ohře také někdejší královský hrad, jehož kulaté bašty pronikají z hustého křoví.

Zbudován byl ještě snad za panování Přemysla I. a poprvé se připomíná roku 1234. Roku 1319 věznil zde nedůvěřivý král Jan po dva měsíce nejstaršího syna Vácslava (Karla), následníka trůnu. Císař Zikmund zastavil roku 1434 hrad město a celý kraj Loketský svému kancléři a oblíbenci Kašparu Šlikovi, jehož rod potom do roku 1547 zde vládl.


Tato doba je vyplněna krutými spory zástavních pánů s měšťany, od nichž hrad roku 1504 byl marně dobýván. Odpor proti Ferdinandovi I. připravil Šliky o Loket, a měšťané konečně v roce  1598 koupili bývalé purkrabství sami. Zároveň bylo město přijato do stavu měst královských. V žaláři na hradě Loketském zemřel v tu dobu (r. 1607) známý Jiří Popel z Lobkovic, oběť kabinetní justice Rudolfa II.
Roku 1621 se na Lokti statně bránili Mansfeldští, roku 1632 pak Sasové proti císařským. Město bylo do roku 1850 krajské, pak jen okresní. Na konci devatenáctého století zde žilo asi 3700 obyvatel, dnes jen asi 3000. Hrad, který sloužil do roku 1889 za trestnici, byl tehdy pro chatrnost opuštěn a ponechán svému osudu.

Původně přemosťoval řeku Ohři, jak vidíme na naší fotografii, řetězový most císaře Ferdinanda z roku 1835. První návrh mostu vypracoval Bedřich Schnirch, autor mnoha řetězových mostních konstrukcí a držitel zlaté medaile za návrh železničního řetězového mostu ve Vídni. Jeho návrh ale nebyl schválen a jeho přepracováním byl pověřen Ing. L. Wöllner. Stavbou, kterou provedla firma K. Jelínka, vznikl největší český řetězový most, výjimečný zejména svou výškou nad hladinou, která činila přibližně 20 m. Tento řetězový most sloužil veřejnosti do roku 1928, kdy byl pro špatný technický stav uzavřen a v roce 1931 zbořen. Současný železobetonový obloukový most je z roku 1936. Návrh architektonické podoby mostu se třemi oblouky je dílem architekta Adolfa Benše.
                                                                                                                         
(kp,sportovnilisty.cz,foto:arch.)