![[ title]](http://www.turistickelisty.sportovnilisty.cz/img/_antialias__antialias_71608ce7-22af-41de-8bde-3c2bf5999e0f_a1dcb9fa54937cef5156184a6d76f0cc_922a8c2ee174a819d2268e5acbd8f0fb.jpg)
Milada Schmidtová Čermáková byla malířkou a kreslířkou. Její umělecké počátky jsou spojeny se Zlínem, kde v době druhé světové války studovala Baťovu obchodní akademii. Ovlivnili ji umělci ze Školy umění, se kterými se setkávala, i blízký přítel, malíř Václav Chad. K jejím prvním dílům patří surrealistický Válečný cyklus z roku 1944.
Po válce studovala bratislavskou uměleckou akademii, byla ale vyloučena. Odstěhovala se na Vysočinu, žila v ústraní a malovala již jen pro sebe. Proto její dílo není známé a veřejnost má možnost ses ním seznámit až teď. Práci Milady Schmidtové Čermákové objevuje společná výstava Galerie Václava Chada a Krajské galerie výtvarného umění ve Zlíně.
Výstava v Galerii Václava Chada představí autorčiny portréty a autoportréty. „Vedle jejich výtvarné kvality je na nich pozoruhodné i to, jak umělkyně vnímala pojem času, neboť nezřídka se v psychologické rovině jakoby nemohla vymanit z pout dávných vzpomínek, které projektovala do roviny mytického času,“ přiblížil spoluautor výstavy Ladislav Daněk.

„Ústřední postavení v portrétní kreslířské tvorbě Milady Schmidtové zaujímají portréty blízkých lidí a autoportréty, jež považovala za jeden v dlouhém čase se rozvíjející cyklus, který nazvala prostě Hlavy. Vedle něj vznikal rovněž obsáhlý cyklus Postavy, v němž jsou zachyceni lidé z jejího nejbližšího okolí,“ dodal Daněk.
Kresby často vytvářela neobvyklou technikou suchého uhlu smíseného s olejem, jiné jsou provedeny černou lavírovanou tuší, případně kombinací obou technik.
Zajímavostí je, že Milada Schmidtová Čermáková k malbě inspirovala i svou negramotnou matku Natálii Maslinkovou Schmidtovou, která se stala významnou naivní malířkou a jejíž díla jsou nyní zastoupená v soukromých i veřejných sbírkách po celém světě.
Turistickelisty.cz informovala Kateřina Martykánová,PR, Zlínský zámek.