Sezónní výstava v hradní galerii na Helfštýně od 30. dubna představí práce italského uměleckého kováře Claudia Bottera - autora navazujícího na rodinnou tradici významné dílny v Torreselle di Piombino Dese nedaleko Padovy.
Na rozdíl od tradičních kovářských výstav bude největší prostor věnován polohám díla, které předchází samotné realizaci, a to fázím stojícím při zrodu, v momentě, kdy o budoucím provedení tvůrce začíná uvažovat, rozvrhovat kompozici a navrhovat postupy práce. Z archivu autora bude na Helfštýn převezeno cirka šest desítek originálních kreseb a návrhů kovářských prací, které předcházely zhmotnění architektonických doplňků, užitných děl i ryze sochařským počinům. Botterova známá preciznost zpracování kovů bezpochyby vychází z obdobného přístupu ke kresbě, která je zde základem každého kvalitního návrhu. Elegantní linky švihovek, jistota s níž vládne tužce i uhlu ve spojení s propracovanými strukturami šrafování a důmyslným stínováním činí z jeho návrhů neopakovatelná umělecká díla, která se zde poprvé uceleněji odhalí veřejnosti.
Během posledních let dosáhlo Botterovo kovářské dílo světového věhlasu. Pravidelně se zúčastňuje sympozií, výstav a workshopů na všech kontinentech. Jeho přednášky a ukázky živé práce přitahují i ty nejzkušenější mistry. V přetváření kovu nezná hranice. Základním rysem jeho prací je perfektní řemeslné zvládnutí materiálu. Cit pro kovy uplatňuje již ve svých kresebných návrzích, pracuje s dynamikou a netradičními kontarasty. Bottero zkrátka „přemýšlí v železe“. Patří k lidem, kteří svou prací žijí a považují ji za životní vášeň. Podle těch, co ho znají, pracuje v podstatě neustále.
Přijďte se přesvědčit, že špičkový kovář může (musí?) být i skvělým umělcem.
Na rozdíl od tradičních kovářských výstav bude největší prostor věnován polohám díla, které předchází samotné realizaci, a to fázím stojícím při zrodu, v momentě, kdy o budoucím provedení tvůrce začíná uvažovat, rozvrhovat kompozici a navrhovat postupy práce. Z archivu autora bude na Helfštýn převezeno cirka šest desítek originálních kreseb a návrhů kovářských prací, které předcházely zhmotnění architektonických doplňků, užitných děl i ryze sochařským počinům. Botterova známá preciznost zpracování kovů bezpochyby vychází z obdobného přístupu ke kresbě, která je zde základem každého kvalitního návrhu. Elegantní linky švihovek, jistota s níž vládne tužce i uhlu ve spojení s propracovanými strukturami šrafování a důmyslným stínováním činí z jeho návrhů neopakovatelná umělecká díla, která se zde poprvé uceleněji odhalí veřejnosti.
Během posledních let dosáhlo Botterovo kovářské dílo světového věhlasu. Pravidelně se zúčastňuje sympozií, výstav a workshopů na všech kontinentech. Jeho přednášky a ukázky živé práce přitahují i ty nejzkušenější mistry. V přetváření kovu nezná hranice. Základním rysem jeho prací je perfektní řemeslné zvládnutí materiálu. Cit pro kovy uplatňuje již ve svých kresebných návrzích, pracuje s dynamikou a netradičními kontarasty. Bottero zkrátka „přemýšlí v železe“. Patří k lidem, kteří svou prací žijí a považují ji za životní vášeň. Podle těch, co ho znají, pracuje v podstatě neustále.
Přijďte se přesvědčit, že špičkový kovář může (musí?) být i skvělým umělcem.
Podle webu Muzea Komenského v Přerově
(lh,turistickelisty.cz,foto MK)