![[ title]](http://www.turistickelisty.sportovnilisty.cz/img/_antialias__antialias_18657a0f-743a-4ad9-a650-3d4203a821b7_dfec7685811cf49c86860b4e9bfe3e47_dc52ab6fd298e1ce4d9ba1d5f1177e1e.jpg)

Paridův soud patří mezi Kubištova významná díla z období raného kubismu a také mezi nejrozměrnější obrazy, jaké kdy namaloval. Když jej Oldřich Kuba, ředitel Krajské galerie v Plzni (dnes Západočeská galerie v Plzni) koupil v roce 1960 do sbírek instituce, bylo to první kubistické dílo, které získal do galerie. Paridův soud má pozoruhodný příběh, neboť byl postupně v majetku Otakara Štorcha-Mariena, zakladatele významného nakladatelství Aventinum, dále Osvalda Brázdy, brněnského advokáta a otce později oceňovaného malíře – solitéra Pavla Brázdy a konečně Jaroslava Borovičky, jednoho z nejvýznamnějších poválečných sběratelů v Československu. Bohužel, každý z uvedených vlastníků o tento obraz nakonec za dramatických okolností přišel. Právě na jeho pohnutých osudech můžeme mimo jiné ukázat, jak se formovala sběratelská komunita, která po svém vzepětí za první republiky byla s nástupem komunistického režimu po převratu v roce 1948 tvrdě perzekvována.
Turistickelisty.cz informovala Eva Reitspiesová, Public Relations, Západočeská galerie v Plzni, příspěvková organizace