Některé náměty, jako třeba zobrazení cyklu denních a ročních dob přetrvávají, i když se v průběhu století po stylové stránce mění. Otázky vnímání času a jeho vizualizace se v důsledku industrializace a proměn sociálních podmínek ve společnosti objevují nově. Je to například důraz na každodennost, zachycení chvilkového děje a prožitku dané situace, které sebou přináší novou senzualitu v zobrazování a umělecké možnosti jako je povýšení skici na definitivní dokončené umělecké dílo.
Bez nároku na vyčerpání tématu sledujeme změny zobrazování alegorie a cyklického vnímání času v monumentálním českém malířství, dále obraz abstraktního času v symbolické rovině často odkazující ke konci lidského věku a smrti (Chronos, Sfinga). Ukazujeme také stylovou proměnu českého umění v rámci celého století a zároveň proměnu člověka, jedince, v nezvratném koloběhu mládí, dospívání, stáří a smrti.
V poslední části výstavy pak klademe důraz na zachycení okamžiku, vnímání vteřiny a dějů každodennosti jako je například sledování počasí a atmosférických proměn krajiny a to vždy na skicách, uměleckých dílech - momentkách, která mají schopnost vteřinu „zachytit“.
Návštěvníci se setkají s díly českých uměleckých autorit, jako jsou Josef Mánes, Antonín Machek, Mikoláš Aleš, Antonín Chittussi, Antonín Slavíček, Jan Preisler, Jaroslav Špillar a také s díly nečekanými, méně známými. Výstava se koná od
Turistickelisty.cz informovala Mgr. Eva Reitspiesová, PR,Západočeská galerie v Plzni, příspěvková organizace.